درمان ارتودنسی، یکی از درمان های مفید و پرکاربرد برای اصلاح وضعیت دندان ها یا فکین است که یک روش غیر تهاجمی به حساب می آید و هیچ ضرری برای بیماران ندارد. متاسفانه اخیرا در برخی از سایت ها و فضاهای مجازی، تبلیغاتی در مورد انجام ارتودنسی در خانه و با کمترین هزینه رواج پیدا کرده است. این نوع ارتودنسی که ارتودنسی فیک نامیده می ‌شود، می تواند برای افراد آسیب های جدی و جبران ناپذیری داشته باشد.

ظاهر ارتودنسی فیک

ظاهر دستگاه های ارتودنسی فیک یا  DIY، بسیار شبیه به بریس های ارتودنسی واقعی است؛ یعنی شامل سیم ها و براکت های ارتودنسی است. در ساخت بیشتر بریس های ارتودنسی فیک از کش ها و الاستیک های رنگی و جذاب استفاده شده است تا افراد را برای خرید این محصول تشویق کنند.

همچنین برای نصب ارتودنسی فیک نیازی به مراجعه کردن به مطب دندانپزشکی و پرداخت هزینه های زیاد نیست؛ بلکه ارتودنسی فیک می تواند در منزل و توسط خود شخص مورد استفاده قرار گیرد. همین عوامل باعث محبوبیت ارتودنسی فیک بین افراد کم سن و بی تجربه شده است.

هزینه و قیمت ارتودنسی فیک

هزینه های مربوط به خدمات دندان پزشکی در بیشتر کشورهای دنیا نسبتا بالا است. هزینه ارتودنسی برای همه افراد به آسانی قابل پرداخت نیست؛ از این رو بعضی افراد که بودجه مالی کافی برای انجام درمان ارتودنسی ندارند، گول تبلیغات را می خورند و ارتودنسی فیک تهیه می کنند.

دلیل استفاده افراد از ارتودنسی فیک

بعضی از دلایلی که افراد ارتودنسی فیک را تهیه می کنند عبارتند از:

·         صاف کردن دندان ها با کمترین هزینه: هزینه های ارتودنسی نسبتا زیاد هستند؛ پس ممکن است همه افراد از عهده پرداخت آن برنیایند. از طرفی نوجوانان بسیار به ظاهر خود حساس هستند و همواره به دنبال راهی برای افزایش جذابیت اند. ارتودنسی فیک از نظر آنها راهی کم خرج برای اصلاح دندان ها است.

·         زیبا به نظر رسیدن ارتودنسی فیک: بیشتر ارتودنسی های فیک رنگی هستند و نوجوانان جذب ظاهر آنها می شوند؛ از این رو تصور می کنند که با این ارتودنسی ها زیباتر دیده می شوند.

ضررها و مشکلات ارتودنسی فیک

بدون شک مسائل مربوط به دهان و دندان شوخی بردار نیستند و استفاده کردن از محصولات غیر معتبر مضر است. ما نمی دانیم که برای ساخت ارتودنسی های فیک و تقلبی از چه موادی استفاده می شود. در صورتی که حتی امکان دارد در بعضی از این ارتودنسی های تقلبی، مواد مضر و کشنده ای مانند کادمیم یافت شود که جان افراد را به خطر می اندازد. به علاوه وارد شدن هر نیروی اضافی و خارج کنترلی روی دندان ها، به خصوص در بلند مدت، زمینه ساز پیدایش آسیب های پریودنتال است.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/