تحلیل لثه به حالتی گفته می‌شود که در آن لثه یعنی بافتی که اطراف دندان را احاطه کرده عقب‌ نشینی می‌کند و بخش هایی از ریشه دندان در معرض دید قرار می‌گیرد. تحلیل رفتن لثه مشکلی بسیار شایع در میان مراجعان به مراکز دندانپزشکی است و ممکن است حتی در سالم‌ ترین افراد نیز مشاهده وجود داشته باشد.

علت تحلیل رفتن لثه چست؟

شایع ‌ترین عللی که باعث کوچک شدن و یا عقب رفتن لثه‌ ها می‌شود عبارتند از:

بیماری لثه

بیماری لثه عفونتی باکتریایی است که به بافت لثه و استخوانی که دندان‌ های شما را سرجایش ثابت نگه می‌ دارد آسیب می ‌رساند. بیماری لثه علت اصلی تحلیل لثه است. بیماری لثه می ‌تواند ناشی از ایجاد پلاک میکروبی و جرم در اطراف بافت لثه، برخی بیماری‌های خود ایمنی و یا سیگار باشد.

استرس

همه ما معمولا هنگامی که دچار استرس میشویم، دندان‌هایمان را بیشتر به هم می سابیم. سابیدن بیش از حد دندان‌ ها به هم نیز باعث تحریک و ملتهب شدن لیگامان‌ها و ساختارهای نگهدارنده دندان می‌شود که در نهایت باعث حساس شدن لثه و تحلیل بافت آن می‌شود.

وارد کردن فشار زیاد به دندان حین مسواک زدن

ایجاد فشار بیش از حد به دندان‌ها حین مسواک زدن نه تنها باعث تمیز شدن بیشتر دندان نمی‌ شود بلکه باعث تحریک لثه و سرانجام التهاب و خونریزی لثه میشود. اگر مسواک زدن با فشار نامناسب مداوم ادامه پیدا کند،  احتمال مواجه شدن با تحلیل لثه زیاد میشود.

بهداشت ضعیف دهان و دندان

عدم استفاده از مسواک و نخ دندان با روش صحیح و در مدت زمان مناسب و یا عدم شستشو با دهانشویه ‌های ضد باکتریایی باعث می شود پلاک‌های ایجاد شده روی دندان‌ها، سخت شده و تبدیل به جرم‌ های دندانی شوند. از بین بردن جرم در خانه امکان پذیر نیست و تنها باید به دندانپزشک مراجعه کرد. با ادامه بی‌ توجهی به بهداشت دهان و دندان، جرم‌ها به زیر لثه‌ ها نفوذ کرده و باعث عقب راندن آن ‌ها و در نهایت تحلیل لثه می‌شود.

عدم هماهنگی فک‌  و دندان‌ها با هم

افراد زیادی در جامعه با مشکلات مربوط به بایت دهان مواجه هستند. در این افراد، فک ‌ها یا دندان ‌ها با هم هماهنگ و تراز نیستند. زمانی که دندان‌ ها یا فکین هنگام صحبت کردن یا جویدن به خوبی در موقعیت طبیعی خودشان قرار نگیرند مشکلاتی از جمله وارد شدن آسیب به دندان و لثه و یا دشواری در تمیز کردن دندان‌ ها پیش می آید که هر دو می ‌تواند منجر به تحلیل لثه شود.

منبع: https://www.chalava.ir/