آبسه دندان حفره پر از چرکی است که می تواند در قسمت های مختلف دندان یا لثه در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود. این عفونت اغلب در پالپ یا مغز نرم دندان جمع می شود. باکتری هایی در پلاک وجود دارند، یک محصول جانبی از غذا، بزاق و باکتری در دهان است که به دندان می چسبد و به دندان و لثه آسیب می رساند.

در صورت عدم درمان، ممکن است باکتری ها در داخل بافت نرم دندان یا لثه پخش شوند. این در نهایت می تواند منجر به آبسه شود. دندان آبسه دار باعث دردی متوسط ​​تا شدید می شود که ممکن است گاهی به گوش یا گردن شما بزند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مختلف و نحوه تشخیص آبسه دندان ادامه مطلب بخوانید.

انواع آبسه دندان کدامند؟

انواع مختلف آبسه دندان به محل آن بستگی دارد.

·         آبسه پری اپیکال: این یک آبسه در انتهای ریشه دندان است.

·         آبسه پریودنتال: این آبسه، روی لثه کنار ریشه دندان است. همچنین ممکن است به بافت و استخوان اطراف گسترش یابد.

·         آبسه لثه: این یک آبسه روی لثه است.

آبسه دندان چگونه درمان می شود؟

درمان آبسه دندان بر پاکسازی عفونت و تسکین درد متمرکز است. بسته به علائم شما در هنگام داشتن آبسه دندان دارد، دندانپزشک ممکن است درمان را با عکسبرداری با اشعه ایکس از دندان شما شروع کند. درمان  آبسه دندان بسته به نوع و شدت آن دارد. گزینه های درمانی آن عبارتند از:

کانال ریشه یا عصب کشی:

عصب کشی شامل حفاری دندان آسیب دیده و تخلیه آبسه و حذف هر گونه پالپ آلوده در داخل دندان شما می باشد. در مرحله بعد، دندانپزشک شما، پالپ دندان را از آبسه پاک کرده و آن را پر می کند. همچنین ممکن است برای تقویت دندان شما آن را با تاج بپوشانند. روش تاج گذاری معمولاً طی یک قرار ملاقات جداگانه انجام می شود.

تخلیه آبسه:

دندانپزشک برای تخلیه چرک، یک برش کوچک در ناحیه ای که آبسه به وجود آمده ایجاد می کند. او با تمیز کردن محل آبسه با محلول نمکی آنرا از بین میبرد.

کشیدن دندان:

اگر دندان شما بیش از حد آسیب دیده باشد، دندانپزشک ممکن است آن را قبل از تخلیه آبسه بکشد. دندان پزشک شما ممکن است دندان را عصب کشی کند و سپس آبسه را تخلیه کند.

آنتی بیوتیک ها :

اگر عفونت از ناحیه آبسه فراتر رفته باشد یا سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید، ممکن است دندانپزشک آنتی بیوتیک خوراکی برای رفع عفونت تجویز کند.

منبع: https://www.chalava.ir/