لثه بافتی است که از یک طرف به دندان ها از طرف دیگر به مخاط دهان متصل می باشد. این بافت گاهی دچار عفونت یا بیماری های دیگر می شود که باید درمان شود. جراحی لثه یکی از راه های درمان بیماری های لثه یا اصطلاحا بیماری های پریودنتال می باشد.

بیماری لثه چیست؟

لازم به ذکر است که این آماس لثه مرحله اولیه بیماری لثه است و اگر زود آن را درمان نکنید، به بیماری پیرا دندانی (نوع شدیدی از بیماری لثه) تبدیل می شود.

بیماری لثه با باکتری هایی آغاز می شود که در دهان جمع شده و به لثه می چسبند. این باکتری ها در آنجا انباشته شده و تکثیر پیدا می کنند و در نتیجه پوششی به نام جرم دندان را به وجود می‌آورند. اگر این جرم ها پاک نشوند، بافت پوششی مجاور آن ملتهب می شود و آماس لثه به وجود می‌آید.

عفونت لثه

وقتی باکتری های موجود در جرم تکثیر می شوند و تا زیر خط لثه ادامه پیدا می کنند، شیار لثه به وجود می‌آید. در این زمان، روش های جرم ‌گیری در خانه دیگر جوابگو نیستند زیرا میکروب به زیر خط لثه رفته؛ جایی که مسواک و نخ دندان به آن دسترسی ندارند.

باکتری های جرم داخل شیار، موادی از خودشان تولید می کنند که باعث می شود بافت سفت کنار لثه فرو بریزد و شیار عمیق تری ایجاد شود. پیشروی بیماری لثوی به این شکل، عفونت را وارد ریشه های دندان می کند و به آن قسمت هم آسیب می زند. درنتیجه، دندان شل می شود، درد می گیرد و بیمار باید عمل جراحی لثه انجام بدهد.

جراحی لثه تحلیل رفته

ممکن است قبل از این مرحله، لازم باشد بیمار مراحل درمانی ابتدایی را طی کند و عمل جرم ‌گیری و پوشش ریشه انجام دهد. بسته به اینکه بیمار چقدر جرم روی دندان هایش دارد، عمل جرم‌ گیری و پوشش ریشه ممکن است بین دو تا چهار جلسه طول بکشد.

چرا باید عمل جراحی لثه انجام شود؟

وقتی پزشک لثه را بر می دارد، به ریشه ها دسترسی بهتری خواهد داشت و می تواند خیلی راحت جرم های روی آن را از بین ببرد و بیماری را درمان کند. همچنین، با تغییر شکل لثه، مسواک زدن و شستشوی دهان برایتان آسان تر می شود. البته نتیجه ‌بخشی عمل جراحی لثه به میزان مراقبت های بیمار بعد از عمل (مراقبت های بهداشتی) و میزان حاد بودن بیماری هم بستگی دارد.

منبع: https://www.chalava.ir/