بیماری‌ های مربوط به فک و دهان را بیماری‌های استوماتوگناتیک می‌نامند. دهان از ارگان‌های مهم بدن با عملکردهای متفاوت است. بیماری‌های دهان به گونه‌ای هستند که اکثر افراد مبتلا از آن بی اطلاع هستند و عدم توجه به این بیماری‌ها، فرد مبتلا را دچار بیماری‌های شدیدتر می‌کند.

شایع‌ترین بیماری‌های فک و دهان

در این مطلب شایع‌ ترین بیماری‌ های فک و دهان را برایتان نام میبریم. با درمان به موقع این بیماری‌ها و پیشگیری از مشکلات شدیدتر می‌توان از وقوع بیماری‌های حادتر جلوگیری کرد.

·         اختلال مفصل گیجگاهی فکی

·         آفت

·         تبخال

·         زخم دهان

·         سرطان دهان

·         بوی بد دهان

·         لکوپلاکی

اختلال مفصل گیجگاهی فکی

یکی از شایع‌ ترین بیماری‌ های فک و دهان بیماری اختلال مفصل گیجگاهی فکی است. مفصلی که فک پایین را به جمجمه متصل می‌کند مفصل گیجگاهی فکی نام دارد. وجود این مفصل است که بسیاری از کارهای ما را از جمله جویدن غذا، صحبت کردن و خمیازه کشیدن را میسر می‌کند. این مفصل به فک اجازه می‌دهد که در تمام جهات حرکت کند. افرادی که دچار اختلال مفصل گیجگاهی فکی هستند در باز و بسته کردن دهان خود مشکل دارند.

از دیگر علائم این بیماری وزوز گوش، احساس درد در فک یا گوش موقع غذا خوردن، سردردهای بی علت در طول روز است. همچنین صدای کلیک یا صدای خرت خرت موقع باز و یا بسته کردن دهان و جویدن نیز از علائمی است که باید حتما به پزشک متخصص مراجع کرده و از سلامت و یا وجود بیماری مطمئن شوید. اختلال مفصل گیجگاهی فکی ممکن است در یک طرف صورت و یا در هر دو طرف صورت اتفاق بیفتد.

بیشتر بخوانید: زخم ها و عفونت دهان

عوامل ایجاد کننده اختلال مفصل گیجگاهی فکی

·         فشار و یا ضربه محکم به فک

·         دندان قروچه

·         آرتروز در مفصل گیجگاهی فکی

درمان اختلال مفصل گیجگاهی فکی

پزشک متخصص شما ممکن است برای تشخیص قطعی و درمان مناسب، از دهان و فک شما، عکس رادیوگرافی پانورامیک بخواهد. بیشتر افرادی که مبتلا به این بیماری هستند علائمی موقی دارند که خیلی جدی نیستند و در بیشتر موارد در خانه درمان می‌شود. خود بیمار برای رفع این اختلال اقدامات مهمی می‌تواند انجام دهد. از جمله اقداماتی که فرد بیمار در خانه برای بهبودی خود می‌تواند انجام دهد شامل موارد زیر می‌شوند:

1.      از حرکت دادن فکتان با شدت زیاد جلوگیری کنید

2.      استفاده از کمپرس یخ در صورت درد داشتن

3.      استفاده از یک حوله گرم و قرار دادن آن بر روی صورت

4.      استفاده از داروهای ضد التهابی مانند آسپرین و ایبوپروفن

5.      فیزیوتراپی

منبع: https://www.chalava.ir/