در مقایسه این دو روش باید به این نکته اشاره کرد که ارتودنسی روشی درمانی است و زمانی که شما از این روش استفاده می کنید؛ در واقع وضعیت دندان های خود را به شکل طبیعی و درست آن ها در خواهید آورد. در مقابل، لمینت بیشتر یک عمل زیبایی است، و شکل و طبیعت دندان ها را تغییر می دهد. قبل از تصمیم گیری در مورد انجام لمینت یا ارتودنسی حتما با یک پزشک متخصص مشاوره کنید.

ارتودنسی چیست ؟

افرادی که برای اصلاح انحراف و کجی دندان ها می خواهند لمینت کنند، باید بدانند در صورتی که انحراف دندان شدید باشد یا لازم باشد دندان حرکت کند یا تنها صاف کردن دندان کفایت نکند، بهتر است از روش درمان ارتودنسی استفاده کنند.

به لطف پیشرفت های زیادی که در حوزه ارتودنسی ایجاد شده است، روش های زیادی برای هر چه نامحسوس تر کردن ارتودنسی ابداع شده که باعث می شود افراد بیشتری مایل باشند این درمان را انجام دهند. توجه داشته باشید لمینت نمی تواند ساختار دندان را تغییر دهد بلکه تنها شکل آن را بهبود می بخشد.

بیشتر بخوانید: ارتودنسی نامرئی

لمینت چیست؟

لمینت دندان یک لایه ی بسیار نازک پرسلین است که تنها جلوی دندان را پوشش می دهد. زمانی که دندانپزشک در حال تصمیم گیری راجع به این موضوع است که چه تعداد از دندان ها نیاز به پوشش دارند، این را مد نظر قرار می دهد که این دندان ها چگونه لبخند را تکمیل خواهند کرد. اکثر افراد 8 تا 10 لمینت نیاز خواهند داشت.

درمان ارتودنسی پیش از لمینت کردن دندان‌ها

اگر دندان ‌هایتان کج و نامرتب باشد، هنگام بسته بودن فک ها و هنگام جویدن غذا فشار زیادی بر لبه های لمینت وارد می‌شود، زیرا فشار به خوبی بین دندان‌ها توزیع نمی‌شود. این وضعیت باعث می‌شود لمینت لب پر شده یا بشکند و یا در اثر فشار وارد شده از سطح دندان جدا شود. بنابراین اگر دندان‌هایتان صاف و هم‌ ردیف نیستند باید اول درمان ارتودنسی انجام دهید و آنها را مرتب کنید و پس از آن با لمینت دندان ‌های خود را زیبا کنید.

درمان ارتودنسی و لمینت به چه کسانی توصیه نمی شود؟

به دلیل این که در درمان های ترمیمی و ارتودنسی احتمال پوسیدگی دندان افزایش می یابد، رعایت نکات بهداشتی اهمیت زیادی دارد. اگر در رعایت نکات بهداشتی ضعیف هستید توصیه می شود از این دو روش استفاده نکنید.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/