روکش ها پوسته های نازکی هستند که در قسمت جلوی دندان های شما قرار می گیرند تا ظاهر آنها را بهبود ببخشند و نقص دندان های شما را برطرف کنند. نقص در دندان های شما می تواند شامل کج یا نامرتب بودن دندانها، شکسته شدن، لکه دار یا تغییر رنگ داده شدن دندانهای شما یا فرسودگی مینای دندان شما باشد. ونیرهای کامپوزیت دندان فقط یکی از چندین روش موجود برای تغییر ظاهر دندان ها هستند.

ونیر کامپوزیت

همانطور که از نام آن پیداست، روکش های چینی به صورت سفارشی ساخته می شوند تا متناسب با دندان های شما باشند. روکش های کامپوزیت اغلب ساخته شده از یک رزین به رنگ دندان هستند. روکش ها بخشی از دندان های شما را می پوشانند؛ اما در واقع با تاج هایی که ضخیم تر هستند و کل دندان یعنی عقب و جلو آن را می پوشانند متفاوت است.

انواع ونیر کامپوزیت

یک متخصص ترمیم و زیبایی دندان ممکن است بین سه نوع روکش کامپوزیت مستقیم، کامپوزیت غیر مستقیم و روکش پرسلن یکی را برای دندان شما انتخاب کند.

روکش کامپوزیت مستقیم

روکش های کامپوزیت مستقیم، روکش های ساخته شده از ماده رزین کامپوزیت هستد که مستقیماً روی دندان های شما قرار می گیرند. طولی نمی کشد که دندانپزشک دندان های شما را برای استفاده از روکش آماده می کند و روند استفاده از آن حداقل تهاجمی محسوب می شود.

روکش های کامپوزیت غیر مستقیم

تفاوت اصلی بین روکش های کامپوزیت مستقیم و غیرمستقیم نحوه استفاده از آن است نه ماده واقعی استفاده شده در آن.

در این روش، دندان های شما مانند روکش های کامپوزیت مستقیم آماده می شوند؛ اما روکش ها به صورت غیر مستقیم در خارج از دهان در مطب دندانپزشکی یا آزمایشگاه دندانپزشکی ساخته می شوند.

تا زمان ساخت روکش های غیرمستقیم مجموعه ای از روکش های موقت را دریافت خواهید کرد. در قرار بعدی، روکش های کامپوزیت غیرمستقیم با یک لایه چسب روی دندان های شما قرار می گیرند.

روکش های کامپوزیت غیرمستقیم بهتر از نسخه مستقیم در برابر سایش بیشتر مقاومت می کنند و در برابر شکستگی مقاومت می کنند. گرچه هزینه آنها بیشتر از روکش های کامپوزیت مستقیم است.

جوانب مثبت روکش های کامپوزیت

·         هزینه کمتر

·         در صورت روکش مستقیم، روند درخواست کوتاه تر می شود.

·         می تواند بسیاری از مشکلات زیبایی از جمله شکستگی دندان ها، تغییر رنگ و نواقص دیگر را بپوشاند.

جوانب منفی روکش های کامپوزیت

·         مواد این نوع روکش ها ضعیف تر از پرسلن است و ممکن است اغلب دندان تراشیده شود.

·         نیاز به تعویض یا تعمیر بیشتری نسبت به روکش های چینی دارند.

منبع: https://www.chalava.ir/