امروزه روشهای زیادی برای زیبایی دندان‌ها وجود دارد که یکی از این روش‌ های متداول کامپوزیت دندان است. کامپوزیت دندان در واقع نوعی متریال در دندانپزشکی زیبایی است که بدون عوارض جانبی و برای زیبایی لبخند است. دندانپزشک می‌تواند با استفاده از این روش دندان‌ های پوسیده، شکسته، ترک خورده یا سیاه شده را ترمیم کند و زیبایی دندان را برای فرد ایجاد کند.

ونیر کامپوزیت چیست؟

ونیر دندان همان روکش های دندانپزشکی هستند که به منظور زیباسازی دندان ها و ترمیم طرح لبخند بکار میروند. ونیرها انواع مختلفی دارند اما دو تا از شناخته شده ترین ونیرهای دندانی، لمینت دندان و کامپوزیت ونیر هستند. جنس ونیر کامپوزیت ها از همان مواد کامپوزیتی و همرنگ دندان است که برای پر کردن دندان ها نیز از آن ها استفاده میشود.

در حالت کلی لمینت دندان و کامپوزیت ونیر با هم تفاوت هایی دارند. برای مثال هزینه ونیر کامپوزیت ها معمولا از قیمت لمینت های دندانی کمتر است. مواد کامپوزیتی دارای جنس و رنگ متفاوتی بوده و دارای دوام و استحکام متفاوتی نیز هستند.

مزایای کامپوزیت دندان

·         در صورت آسیب دیدن کامپوزیت، قابلیت ترمیم دارد.

·         از استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به لمینت دندان برخوردار است.

·         ونیر کامپوزیت از شکستگی دندان جلوگیری کرده و آن را در برابر تغییرات دمایی محافظت می‌کند.

·         در کامپوزیت، دندان تراش داده نمی‌شود و در صورت نیاز به صورت خیلی جزئی انجام می‌شود.

·         برای تهیه کامپوزیت دندان نیاز به قالبگیری و فرستادن به لابراتوار نداشته، بنابراین در وقت و هزینه صرفه جویی می‌شود.

معایب کامپوزیت دندان

موارد زیر رایج ترین عوارض مواد کامپوزیت دندان است:

·         به دلیل ویژگی‌ هایی که کامپوزیت داشته و عدم نیاز به تراش دادن دندان‌ها، می ‌توان گفت این روش زیبایی تقریبا عوارضی را در پی نداشته مگر اینکه فرد، مراقبت های لازم را انجام نداده باشد و یا از کامپوزیت به صورت درست استفاده نشده باشد.

·         یکی از معایب کامپوزیت ونیر دندان این است که پس از خوردن نوشیدنی‌هایی چون چای، قهوه و یا دیگر مواد غذایی رنگدار، تا حدودی تغییر رنگ اتفاق میفتد. البته با انجام پولیش دندان می توان نسبت به برطرف کردن آنها اقدام کرد.

·         کامپوزیت ‌های دندانی نسبت به پرکننده ‌های نقره ‌ای رنگ دندان (آمالگام)، زودتر از بین می‌روند.

·         از عوارض ونیر کامپوزیت دندان می ‌توان به تخریب دندان، لق شدگی، سایش، آسیب به لثه و مشکلاتی در مفصل فک اشاره کرد. البته این موارد در صورتی اتفاق می‌افتند که کامپوزیت دندان به صورت نا صحیح استفاده شود.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/