تاثیرگذارترین عامل برای داشتن لبخندی زیبا, زیبایی دندان‌ها است. اما برخی از افراد به علت داشتن دندان‌های بد شکل و ناموزون از داشتن لبخندی زیبا محروم هستند. یکی از راه‌هایی که به داشتن دندان‌هایی زیبا و نهایتا لبخندی زیبا به شما کمک می‌کند لمینت دندان است.

لمینت دندان چیست؟

لمینت یا ونیر دندان، پوسته‌های ظریف و شیشه‌ای شکلی هستند که در عین حال از استحکام بالایی برخوردار هستند. پروسه نصب این ونیرها روشی است که در آن از مواد همرنگ دندان یا سفید رنگ استفاده شده و برای ایجاد تغییر در  فرم، شکل، رنگ و طول دندان‌ها یا بستن فاصله بین دندان‌ها و درمان دندان‌های شکسته روی دندان قرار داده می‌شود. بدین ترتیب لمینت به صورت لایه‌هایی بر روی دندان‌ها قرار می‌گیرند و ایراد و نواقص دندان را می‌پوشانند.

موارد کاربرد لمینت دندان

·         دندان‌های تیره و لک دار شده

·         درمان کانال ریشه دندان

·         دندان‌های شکسته شده

·         بهم ریختگی های متوسط تا خفیف دندانی

·         بستن فواصل دندانی

·         افزایش ارتفاع طول تاج‌ها

مزیت‌های روکش لمینتی

·         زیبایی چشمگیر و طبیعی بودن لمینت دندان

·         عدم رنگ پذیری و مقاومت به تغییر رنگ

·         بدون نیاز به بی حسی

·         مدت زمان کوتاه درمان

شایع ترین علل شکستن لمینت دندان

·         قدیمی بودن آن ها: برخی از آن ها میتوانند تا 20 سال عمر کنند اما برخی دیگر ممکن است تا 10 سال دوام بیاورند. طولانی شدن عمر آن ها میتواند از علل شکستن لمینت ها باشد.

·         عدم اتصال صحیح یا استفاده از چسب های بی کیفیت: اگر دندانپزشک با چسب و سمنت های باکیفیت لمینت ها را متصل نکند احتمال افتادن آن ها و شکسته شدنشان بالا است.

·         پوسیدگی دندان: عدم مراقبت از دندان ها و تشکیل پلاک دندانی میتواند باعث پوسیدگی دندان و خالی شدن و در نهایت شکستن لمینت شود.

لمینت دندان به چه افرادی پیشنهاد نمی‌شود؟

افرادی که عادت به دندان قروچه دارند و در رژیم غذایی روزانه خود از مواد اسیدی زیاد استفاده می‌کنند، افرادی که بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نمی‌کنند، افرادی که سایش مینای دندان آنها زیاد است و بافت مینای دندان آنها کافی نیست، افرادی که لثه‌های ضعیف و ناسالمی داشته و دارای بیماری های لثه هستند و افرادی که دارای بیماری‌ های مفصلی هستند گزینه مناسبی برای این کار نیستند.

نگهداری و مراقبت از لمینت دندان

·         استفاده از نخ دندان و مسواک به طور مرتب

·         استفاده از خمیردندان‌های حاوی فلوراید

·         مصرف صحیح برخی مواد غذایی و کاهش مصرف نوشیدنی‌های مضر

·         مراجعه به دندانپزشک هر چند وقت یکبار برای رسیدگی‌های لازم بر روی لمینت

منبع: https://www.orthodoctor.ir/