عواملی مانند کهولت سن، سیگار کشیدن و مواد رنگی موجود در غذاها و باکتری های دهان و دندان می توانند منجر به تغییر رنگ دندان ها شوند. ضخامت بیشتر مینای دندان باعث سفیدی و شفافیت دندان ها میشود. اما به مرور زمان ضخامت مینا کم می شود و  شکست نور کم تر می شود. پس رنگدانه ها در سطح ظاهری مینا نفوذ می کنند و باعث ایجاد لکه های قهوه ای یا سیاه روی دندان ها می شوند.

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ یا سفید کردن دندان روشی است که رنگدانه هایی که باعث تغییر رنگ دندان ها شده اند را از بین می برد و باعث سفید شدن دندان ها می شود. جنس ژل بلیچینگ از هیدروژن پراکسید است که رنگدانه های ایجاد شده بین هرم های دندانی را اکسید می کند و آنها را از بین می برد. این ماده به مرور به قسمت های پایین تر مینا در عاج نفوذ می کند و باعث سفید شدن دندان ها می شود.

لازم به ذکر است که بلیچینگ دندان یک روش دائمی نیست، بلکه نیاز به تکرار و تمدید شدن دارد.

اقدامات قبل از بلیچینگ

قبل از بلیچینگ بهتر است نسبت به برطرف کردن پوسیدگی دندان اقدام کرد. سپس در صورت نیاز، به جرم گیری دندان ها اقدام کرد تا بتوان از بلیچینگ نتیجه مناسبی دریافت کرد.

میزان سفیدی دندان ها تا چه زمانی دوام دارد؟

درجه سفیدی دندان ها برای افراد مختلف، با توجه به میزان زردی دندان ها، نوع سیستم سفید کننده و شرایط دندان ها متفاوت است. بعضی افراد ممکن است با مصرف غذاها و نوشیدنی های رنگی، دندان هایشان بعد از ۱ ماه تغییر رنگ بدهد، اما افرادی که به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت بیشتری می دهند ممکن است تا ۱ سال یا بیشتر به بلیچینگ نیازی نداشته باشند.

آیا می توان دندان های ارتودنسی شده را بلیچینگ کرد؟

بهتر است بعد از پایان پروسه درمان با ارتودنسی اقدام به بلیچینگ دندان ها کرد. زیرا بعد از اینکه دندان ها مرتب شدند ممکن است بخش های پوشیده شده بدون رنگ به نظر بیایند؛ پس در این صورت می توانید از نتایج ایجاد شده در دندان هایتان لذت ببرید.

چه تفاوتی میان بلیچینگ و جرم گیری دندان وجود دارد؟

اگر چه هر دو روش ذکر شده باعث سفید شدن دندان ها می شوند، اما در طی فرایند جرم گیری، پلاک های ایجاد شده روی دندان و لثه ها از بین می روند. این امر می تواند باعث سفید شدن دندان ها شود ولی بلیچینگ دندان یک روش زیبایی برای سفید کردن دندان ها است.

منبع: https://www.chalava.ir/