پس از اینکه دندانی از بین رفت و جای آن خالی شد، ممکن است مشکلات زیادی برای جویدن و حتی تکلم پیش بیاید. یکی از راه های درمانی برای این وضعیت، استفاده از ایمپلنت دندان است. ایمپلنت دندان از جمله درمان های حوزه دندانپزشکی است که به نوعی جایگزین دندانِ از دست رفته طبیعی فرد میشود. هرچند که ایمپلنت مصنوعی ساختاری کاملا غیرزنده دارد، اما استحکام زیادی برای جویدن غذا و شرایط دیگر دارد. همچنین در ظاهر دقیقا مشابه یک دندان سالم و طبیعی است که عملکرد جویدن را به خوبی انجام می‌دهد.

ایمپلنت کاشته شده در استخوان معمولا با سلول های استخوانی و دهانی سازگار است و در کار آن ها اختلال ایجاد نمی کند. روی این قطعه کاشته شده را با تاج و روکش دندان پر میکنند تا شکلی دقیقا شبیه به دندان بگیرد.

آیا کاشت ایمپلنت دندان شامل محدودیت سنی خاصی می‌شود؟

برای انجام اینکار معمولا باید به اندازه کافی صبر کرد تا بافت استخوانی صورت و فک ها به تکامل و مرحله انتهایی رشد خود برسند. سن اتمام رشد استخوان های صورت معمولا 18 سال است.

اگر پیش از این سن اقدام به انجام کاشت ایمپلنت کرد، به خاطر رشد فک، سایز دندان کاشته شده کوچکتر میشود و باید دوباره آن را تعویض کرد. ولی پس از اتمام سن 18 سالگی هیچگونه محدودیت خاصی در خصوص کاشت ایمپلنت دندان وجود ندارد و تا هر سنی میتوان این کار را انجام داد.

موارد قابل توجه پس از کاشت قطعه ایمپلنت

·         3 تا 7 روز پس از کاشت ایمپلنت، از مصرف قهوه، سیگار و مشروبات الکی خوددار کنید.

·         تمام داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک را به موقع مصرف کنید.

·         تا حداقل یک روز بعد از عمل، ناحیه کاشت را مسواک نزنید.

·         حداقل تا 8 ساعت بعد عمل سعی کنید دهان خود را شستشو ندهید.

·         به صورت مرتب از دهانشویه های مناسب استفاده کنید.

·         برای جلوگیری از تشدید خونریزی هرگز آب دهان خود را تف نکنید.

برخی از عوارض کاشت دندان

یکی از قابل توجه ترین عوارض این کار، بروز تورم در محل کاشت ایمپلنت است که البته 2 تا 3 روز پس از عمل کم شده و تا 5 روز آینده بعد از عمل از بین میرود.

·         کبود شدن لب ها

·         بیحسی صورت و لب

·         خونریزی جزئی

میزان موفقیت ایمپلنت دندان چقدر است؟

طبق گزارشات رسمی از منابع معتبر، میزان موفقیت کاشت دندان در افراد مختلف چیزی حدود 97 درصد است. در حدود 3 درصد باقی مانده، به جای اینکه ایمپلنت به بافت پیوند استخوانی بچسپد به لثه متصل می شود که باید از نو عمل کاشت را انجام داد.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/