اصلاح ناهماهنگی های دندان ها، دهان و فک نیازمند روش های مختلف ارتودنسی است و بیشتر این روش ها بسیار زمانبر و پرهزینه هستند. جدا از طولانی بودن مدت زمان ارتودنسی، عوامل مختلف دیگری نیز وجود دارند که هزینه های اصلاح عدم تراز دندان ها و فک را افزایش میدهند.

یکی از این عوامل هزینه مشاوره اولیه است. درحقیقت اولین مرحله برای هر پروسه دندانپزشکی جلسه ویزیت و ارزیابی است. برخی از متخصصان برای این جلسه هزینه ای دریافت نمیکنند و برخی دیگر نیز این جلسه را جزو هزینه ها و قیمت ارتودنسی دندان برای شما در نظر میگیرند.

عوامل تاثیر گذار بر ارتودنسی زودبازده

در بخش قبل خواندید که هیچ جا یک قیمت ثابت برای ارتودنسی عنوان نمیکنند؛ زیرا بسته به عوامل مختلفی مدت زمان ارتودنسی دندان متفاوت است. شما با دانستن این فاکتورهای تاثیر گذار میتوانید محدوده ای از این زمان را در اختیار دارید. مهمترین فاکتورهای تاثیر گذار بر قیمت ارتودنسی زود بازده عبارت اند از:

·         سن و سال بیمار

·         نوع مشکل

·         شدت مشکل

·         مدت زمان درمان

·         نوع سیستم ارتودنسی یا تجهیزات بکار رفته در طول درمان

·         نوع پوشش بیمه (معمولا بیمه تکمیلی)

·         شخص متخصص ارتودنسی دندان

·         محدوده جغرافیایی شما

·         تغییرات و نوسانات ارزی (برای برخی از دستگاه های ارتودنسی خارجی و وارداتی)

معایب ارتودنسی زودبازه

ارتودنسی کوتاه مدت عموما یک هفته پس از قرار دادن براکت توسط متخصص ارتودنسی لثه، جراحی کوچک در دهان فرد انجام می‌شود. این عمل جراحی سرپایی از طریق بی حس کردن دندان به منظور اصلاح و تغییر لثه ها است و حرکت دندان را به سمت موقعیت مطلوب و بهتر تسهیل میکند. درد ناشی از عمل جراحی، معمولا به اندازه عمل جرم گیری و پاکسازی دندان است. در حقیقت تاثیرات جلسات چند ماه ارتودنسی کوتاه مدت به اندازه بازه زمانی دو تا سه ساله است.

تنظیم براکت ها با روش‌های دیگر ارتودنسی انجام می شود در نتیجه در ارتودنسی کوتاه مدت بیمار با فاصله کمتری باید جهت تنظیم براکت ها به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کند. یکی از معایب بزرگ ارتودنسی کوتاه مدت، قیمت این نوع ارتودنسی است و در حقیقت گرانترین نوع ارتودنسی به شمار می آید. البته اکثر شرکت‌های بیمه این عمل را تحت پوشش قرار نمی دهند. چنانچه دندان ها به اصلاح زیادی نیاز داشته باشد نمی تواند از این نوع ارتودنسی استفاده کرد و باید مانند گذشته از ارتودنسی ها با روش‌های قدیمی استفاده کرد.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/