طلای رزگلدیا طلای روسی مد جدیدی نیست اما تاریخچه آن هم نامعلوم است و مشخص نیست دقیقا از چه تاریخ و چه سالی ساخته و عرضه شده است. هر چه که باشد، در حال حاضر برترین برندهای طلا و جواهر در سراسر جهان سعی در عرضه‌ی مصنوعاتی به رنگ صورتی دارند؛ از کارتیه، و پیاژه، گرفته تا دیور و مونیکا وینادر، سعی می‌کنند بیشترین زیورآلات تولیدی‌شان به رنگ رزگلد باشد.

در ادامه این مقاله با طلا فروشی آنلاین کیش طلا همراه باشید تا با این نوع از طلا بیشتر آشنا شوید.

طلای رزگلد چیست؟

رزگلد نوعی آلیاژ است که از ترکیب طلای خالص با مس و مقدار کمی نقره ساخته می‌شود. طلای خالص بسیار نرم است و به همین خاطر به آن فلزات دیگری اضافه می‌کنند که قابلیت شکل‌گرفتن پیدا کند و بتوان از آن استفاده کرد. ترکیب فلزات در این آلیاژ متفاوت است. اما به صورت استاندارد، ۷۵ درصد طلای خالص (به رنگ زرد)، ۲۱ درصد مس (قرمز) و ۴ درصد نقره (نقره‌ای) با هم ترکیب می‌شوند تا در نهایت طلای رزگلد ساخته شود.

انواع طلای رزگلد یا روسی چگونه ساخته می‌شوند؟

اول بگوییم که طلای روسی یک نام تجاری است که به رز گلد داده شده است. دلیلش هم این است که مس رزگلد را نخستین بار در قرن ۱۹ میلادی مردم روسیه استفاده می‌کردند. پس از آن به این فلز «طلا روسی» گفته شد.

انواع رزگلد هم به ترکیب مس با طلا مربوط است و از صورتی تا قرمز تنوع دارد. در بالا هم توضیح دادیم، هر چه رنگ صورتی طلا پررنگ‌تر و محسوس‌تر باشد، یعنی مس بیشتری در ساخت آن استفاده شده است. مثلا در طلای صورتی از ۷۵ درصد طلای زرد، بعلاوه‌ی ۲۰ درصد مس و ۵ درصد نقره استفاده می‌شود تا زیورالات طلا رنگ صورتی ملیحی پیدا کنند. اما اگر قرار باشد طلا قرمز شود، درصد بیشتری از مس به طلا آلیاژ می‌شود.

تفاوت طلای زرد و رزگلد چیست؟

طلای 18 عیار زرد به طور معمول از ترکیب ۷۵ درصد فلز طلا + ۱۵ درصد فلز مس + ۱۰ درصد فلز نقره ساخته می‌شود. اما در طلای رزگلد، میزان مس مصرفی بیشتر است و در نتیجه طلا رنگ رزگلد به خود می‌گیرد.

یعنی تفاوت طلای زرد و رزگلد در میزان مس موجود در هر کدام از مصنوعات طلاست.

طلای تاج (Crown) به چه معنی است؟

به طلایی رزگلدی که ۲۲ عیار باشد طلای تاج (Crown) هم گفته می‌شود. درصد خلوص این مصنوعات طلا بیش از ۹۱ درصد است.  در گذشته برای ساخت انواع سکه‌های رایج در کشور انگلستان از طلای تاج استفاده می‌شد.

بیشتر بخوانید :