نیاز به گفتن ندارد که یکی از هوشمندانه‌ترین سرمایه گذاری‌ها، خرید طلا و جواهر است و در اختیار داشتن راهنمای خرید طلا و جواهر این سرمایه گذاری را هوشمندانه‌تر می‌کند. طلا چیزی بیشتر از وسیله‌ای برای نشان دادن تجملات و کلاس است و نشان دهنده ثبات مالی در افراد است. در یک جمله می‌توانیم بگوییم که طلا، پول است. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا شما با باید و نباید ها در خرید طلا آشنا سازیم.

عیار طلای خود را بدانید

در هر آلیاژ طلا، 24 واحد وجود دارد که به آن "قیراط یا عیار" می‌گویند. هنگامی که شما طلای 24 عیار می‌خرید، این بدان معناست که شما طلای 100٪ خالص خریدید، که به اندازه مثقال مثقال آن پول نقد در جیب خود خواهید داشت.

به تناسب، اگر طلای 24 عیار 100٪ خالص باشد، طلای 10 عیار 41.7٪ آن طلای خالص است. بنابراین، قاعده کلی در مورد ارزش و خالص بودن طلا به این صورت است که: هرچه طلا خالص‌تر باشد، ارزش آن نیز بیشتر است.

هدف: در کجا استفاده می‌شود؟

طلای خالص بسیار نرم است و به راحتی آسیب می‌بیند. اگر قصد دارید هر روز آن را استفاده کنید، پس باید سراغ طلاهایی با عیار پایین بروید که شکننده نباشند. بهترین میزان عیار برای خرید طلا و جواهر حدود 10، 12 و 14 است. طلای عیار پایین ترکیبی از طلا 24 عیار و دیگر فلزات است که استحکام بیشتری دارد.

برای خرید انگشتر طلا و دستبندهایی که در معرض ساییدگی و ضربه قرار دارند، بهتر است سراغ طلای 10 و 12 عیار بروید.

همچنین هنگام خرید گردنبند طلا و گوشواره‌هایی که از ضربه و آسیب در امان نیستند نیز، طلای 18 عیار را مد نظر داشته باشید.

سازگاری: از خودتان بپرسید که "آیا این آلیاژ و طلایی برای من" خوب است یا خیر؟"

جدا از هدف هنگام خرید طلا و جواهر، مواردی دیگری نیز وجود دارد که از درجه اهمیت بالایی برخوردار هستند. این موارد همه جزئی از راهنمای خرید طلا و جواهر هستند.

جواهرات و طلا ممکن است حاوی فلزات دیگری نیز باشند. یکی از رایج‌ترین فلزات مخلوط شده در طلا، آلیاژ نیکل است. این آلیاژ، جواهرات و طلا را محکم‌تر می‌کند اما برای افرادی که حساسیت به نیکل دارند می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

اگر به نیکل حساسیت دارید، بهتر است سراغ طلا و جواهری بروید که میزان طلای آن نسبت به دیگر فلزات بیشتر باشد. طلای 18 عیار را به شما که به نیکل حساسیت دارید، توصیه می‌کنیم.

چرا سایر فلزات با طلا مخلوط می‌شوند؟

مطمئنا یکی از موارد مهمی که هنگام خرید طلا و خرید طلای دست دوم باید بدانید، آلیاژهایی که با طلا مخلوط می‌شوند. از آنجا که طلای خالص نرم است و خیلی نمی‌توان از آن به صورت روزمره استفاده کرد، آن را با فلزات دیگر مخلوط می‌کنند تا دوام آن بیشتر شود.

افزودن فلزات دیگر به این طلای خالص، همچنین به متالوژیست‌ها امکان تغییر رنگ طلا را می‌دهد. برای ساخت طلای سفید به آن پالادیوم یا نیکل افزوده می‌شود. با افزودن مس، رنگ طلا رزگلد می‌شود، در حالی که نقره به طلا رنگی با ته مایه سبز می‌دهد.( برای آشنایی بیشتر با طلای رزگلد به این صفحه مراجعه کنید.)

منبع