سنسور موقعیت دریچه گاز (TPS) وظیفه دارد که درصد باز بودن دریچه گاز را اندازه‌گیری کرده و به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) ارسال کند و ECU نیز بر اساس اطلاعات دریافتی از این سنسور، مقدار پاشش سوخت را نسبت به مقدار باز بودن دریچه گاز (مقدار هوای ورودی به موتور) تغییر می دهد. برای کسب از اطلاعات بیشتر در مورد این قطعه در خئدرو خود با استارپارتس نمایندگی فروش قطعات کیا و هیوندای همراه باشید.

سنسور TPS در واقع یک مقاومت متغیر است که با باز شدن دریچه گاز مقاومتش تغییر می کند. با اطلاع دادن به ECU درباره باز شدن دریچه گاز، ECU می تواند به منظور حفظ نسبت مخلوط بنزین و هوا سوخت را غنی کند. تنظیم اولیه سنسور TPS بسیار مهم است زیرا سیگنال ولتاژی که ECU از آن دریافت می‌کند موقعیت دقیق دریچه گاز را به آن گزارش می کند.

بنابراین تنظیم اولیه باید تا حد امکان به مشخصات کارخانه (در دفترچه خودرو) نزدیک باشد. این تنظیم با استفاده از اهم متر دیجیتال و خواندن ولتاژ سنسور انجام می شود.

در خودروهایی که دریچه گاز برقی دارند یک موتور برقی کوچک برای فعال کردن آن استفاده می شود که اطلاعاتش را از سنسورهای موقعیت روی پدال گاز می گیرد. وقتی پدال گاز فشرده شود مقاومت برقی پتانسیومتر داخل سنسورهای پدال تغییر می کند. واحد کنترل متوجه این تغییر در موقعیت شده و بر اساس آن به دریچه گاز فرمان باز شدن را صادر می کند.

یک جفت سنسور موقعیت روی شافت دریچه گاز متوجه تغییر موقعیت دریچه گاز شده و در واکنش به آن سیگنال هایی به واحد کنترل می فرستند تا اینکه واحد کنترل موقعیت دقیق دریچه گاز را بداند و همه چیز به درستی کار کند.

بیشتر بدانید: راهنمای خرید اویل پمپ هیوندای

عملکرد سنسور موقعیت دریچه گاز

قبل از اینکه بخواهیم بیشتر راجع به عملکرد این سنسور بدانیم، بهتر است اجزای اصلی آن را بشناسیم.

سنسور دریچه گاز شامل ۳ پین مختلف است:

پین ۱: مثبت ۵ ولت

پین ۲: سیگنال

پین ۳: اتصال منفی

زمانی که راننده سوئیچ را باز می‌کند اطلاعاتی از پین ۱ یعنی پین مثبت ۵ ولت و پین اتصال منفی برای سنسور ارسال می‌گردد. هنگامی‌که خودرو روشن است و راننده پای خود را روی پدال گذاشته و گاز می‌دهد، مقاومت متغیر، میزان باز شدن دریچه گاز توسط پولکی را به ولتاژ تبدیل می‌کند. این ولتاژ توسط پین ۲ برای کامپیوتر خودرو ارسال می‌گردد.

سنسور دریچه گاز در مصرف سوخت تأثیرگذار است. هنگامی‌که راننده به خودرو گاز می‌دهد وضعیت باز و بسته بودن، ولتاژ و زاویه سنسور تغییر می‌کند. در این شرایط کامپیوتر مقدار هوای ورودی به منیفولد را توسط سنسور مپ (سنسور فشار و دمای هوای ورودی) اندازه‌گیری کرده و میزان پاشش بنزین را تنظیم می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد لوازم یدکی خودرو خود و هم چنین خرید اینترنتی قطعات کیا و هیوندای اینجا کلیک کنید.