حتما واژه رزگلد را زیاد شنیده‌اید اما شاید به‌طور دقیق ندانید که این کلمه به چه مفهومی است. رزگلد (Rose gold) در واقع به طلایی گفته می‌شود که ته‌رنگ صورتی داشته باشد. به رزگلد طلای قرمز یا طلای صورتی هم می‌گویند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طلای رزگلد دز این مقاله  با گالری طلا و جواهر کیش طلا همراه باشید.

طلای رز گلد از چه موادی ساخته می‌شود؟

طلایی که به رنگ صورتی در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود از ترکیب طلای خالص و مقداری فلز مس تهیه می‌شود. عدد یا فرمول مشخصی برای ترکیب مس و طلا به‌منظور ساخت و تهیه رزگلد وجود ندارد. اما این را در نظر داشته باشید که هر چه رنگ صورتی طلا پررنگ‌تر و محسوس‌تر باشد، یعنی مس بیشتری در ساخت آن استفاده شده است.

رزگلد و قیراط (عیار)

عیار رز گلد همانند طلای معمولی است و در عیارهای متفاوت عرضه می‌شود. میزان عیار هر دو طلای زرد و طلاهای رنگی با هم برابر است. یعنی طلای ۱۴ عیار زرد و طلای ۱۴ عیار رزگلد هر دو خلوص یکسانی دارند و حاوی ۵۸٫۳ درصد طلا هستند.

به زبان ساده‌تر، هر چه عیار طلای رزگلد پایین‌تر باشد، یعنی مس موجود در آن بیشتر است.

بنابراین تفاسیر، رز گلدی که خلوص طلای کمتری دارد، پررنگ‌تر و قرمزتر دیده می‌شود. البته ممکن است که در ساخت مصنوعات طلایی از دیگر فلزات هم استفاده شود. در این صورت از میزان قرمزی آلیاژ مس و طلا کاسته می‌شود.

اما به‌صورت کلی، رز گلدی که عیار و خلوص بالایی دارد، رنگ روشن‌تر و رنگ صورتی‌تری دارد.

طلای رزگلد خالص چیست؟

برخی از مردم از عبارت «طلای رز گلد خالص» استفاده می‌کنند. اما این درست نیست. در واقعیت ما طلای قرمز خالص نداریم زیرا رز گلد یک «آلیاژ» است. یعنی از ترکیب دو یا سه فلز ساخته می‌شود.

هر چه خلوصِ طلای مصنوعات رز گلد بیشتر باشد، رنگ صورتی آنها کمتر خواهد بود. به این خاطر که مس کمتری در ساخت آن استفاده شده است.

بنابراین، طلای صورتی خالص در جهان وجود ندارد و در بهترین حالت، یک طلای ۲۲ عیار خواهد بود.

بهترین روش خرید طلا رز گلد چیست؟

هنگام خرید طلا رز گلد حتما به عیار آن توجه داشته باشید. همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم، وقتی عیار بالایی داشته باشد یعنی مقدار طلای استفاده شده در آن بیشتر است. بنابراین، ارزش و بهای بالاتری هم خواهد داشت.

بد نیست بدانید طلاهای قرمز (هر چه پررنگ‌تر باشند)، با اینکه ناخالصی بیشتری دارند اما در عوض مستحکم‌تر و با دوام‌تر هستند.

بنابراین، رز گلد برای استفاده روزمره و دم‌دستی می‌تواند گزینه بسیار مناسبی بشمار برود زیرا این اطمینان را دارید که بسیار دیرتر از طلای زرد خش برمی‌دارند، خم یا دچار شکستگی می‌شوند.

شاید بد نباشد در این جا به این نکته اشاره کنیم، هر چه طلا خالص‌تر باشد، نرم‌تر است. به این معنی که برای استفاده روزمره چندان مناسب نیست.