در این مقاله به مقایسه کاشت مو و استفاده از کلاه گیس می پردازیم و مزایا و معایب هر کدام را مورد بحث قرار می دهیم . از قدیم بسیاری از افرادی که دچار ریزش موی سر شده بودند، به دنبال خرید کلاه گیس زنانه یا مردانه بودند و به دنبال اطلاع از بهترین و ارزان ترین قیمت کلاه گیس طبیعی بودند.

با ورود تکنیک های مختلف ترمیم مو  و کاشت مو، میزان محبوبیت و استفاده از کلاه گیس، مرتب کمتر شد ولی همچنان عده ای در جهان هستند که به جای استفاده از عمل کاشت مو و یا روش های دارویی درمان ریزش مو ، از کلاه گیس استفاده می کنندهم چنین بسیاری از افرادی که به علت شیمی درمانی و یا پرتو درمانی دچار ریزش مو شده اند برای درمان موقت ازکلاه گیس شیمی درمانی استفاده می کند.

چرا عمل کاشت مو:
عمل کاشت مو نسبت به استفاده از کلاه گیس ها مزایای بسیاری دارد از جمله اینکه نتایج آن دائمی و کاملا طبیعی هستند و از لحاظ هزینه نیز بسیار مقرون به صرفه است.

ترس از معلوم شدن کلاه گیس:
بسیاری ازافرادی که همیشه از کلاه گیس طبیعی یا مصنوعی استفاده می کنند ، می گویند که همیشه از این ترسرا دارند که هنگام وزش شدید باد، کلاه گیس آنها را باد ببرد. چنین اتفاقی می تواند یک حادثه هنده دار را رقم بزند . یا اگر کسی به سرشان دست بزند، براحتی متوجه می شود که وی کلاه گیس بر سر دارد و همچنین این افراد در زمان شنا در مکان هایی مانند استخر و یا دریا به مشکل برمی خورند و کلاه گیس را باید از سر در آورند.

طاسی:
شاید لازم باشد که این نکته را یاداوری کنیم کنیم که استفاده از کلاه گیس می تواند موجب طاسی سر شود و این مسئله یکی از عوارض و معایب کلاه گیس در مقایسه با کاشت مو است. این مسئله به دلیل چسباندن و اتصال لایه زیرین کلاه گیس به سر اتفاق می افتد. این نوع طاسی ناشی از استفاده از کلاه گیس، "traction alopecia" گفته می شود.

استفاده از کلاه گیس:
در برخی از افرادی که دچار ریزش موی موقتی و نه دائم، هستند شاید استفاده از کلاه گیس چندان ایرادی نداشته باشد هر چند که در این حالت هم این کار توصیه نمی شود. برای مثال زنانی که زایمان کرده اند، افرادی که تحت شیمی درمانی هستند و یا بیماران و افرادی که دچار بیماری های خاص هستند.

نتیجه پایانی:

در پایان اینکه به هر دلیلی که افراد دچار ریزش موی سر، کم پشت شدن موها و یا طاسی منطقه ای می شوند، بهتر است در ابتدا به یک کلینیک کاشت مو مراجعه کنند تا پس از بررسی های اولیه و معاینات، بهترین درمان برای بازگرداندن موهای از دست رفته، توسط پزشک کاشت مو برای آنها تجویز شود.