شیمی­ درمانی و پرتوتابی، سلول­های سرطانی را نابود می­ کنند؛ اما این روش­های درمانی همچنین می­توانند به سلول­های سالم شما آسیب بزنند و احساس شما از بدنتان را تغییر دهند. همچنین می­ توانند باعث:

 

کاهش اشتها

درمان سرطان پستان می­تواند باعث شود شما احساس گرسنگی نداشته باشید، بنابراین ممکن است نتوانید مواد مغذی که بدنتان به آن نیاز دارد را تأمین کنید

تهوع و استفراغ

بعضی (و نه همه) افراد که درمان سرطان پستان دریافت می­کنند، تهوع خواهند داشت. این می ­تواند درست بعد از درمان یا چند روز بعد از آن اتفاق بیافتد. درباره­ ی داروهایی که ممکن است حال شما را بهتر کنند با پزشکتان صحبت کنید

زخم دهانی

  • گاهی اوقات درمان سرطان پستان می­تواند باعث ایجاد زخم در دهان یا حلق شما شود. درباره­ی راهی که درد شما را متوقف کند، با پزشک یا دندان­پزشک خود صحبت کنید.
  • از پزشکتان بخواهید تا داروهایی برای بهبودی زخم دهانتان تجویز کند.
  • غذاهای نرمی مصرف کنید که دهان و حلقتان را تحریک نکند، مثل خاگینه، ماکارونی و پنیر، غذاهای گیاهی بخارپز و موز.
  • غذایتان را به قطعا کوچک تقسیم کنید.
  • از مصرف مرکبات، مواد تند و فلفلی و شور و غذاهای خشن و سفت خودداری کنید.

ریزش موها

  • همه­ ی افراد در طول دوره­ی درمان سرطان خود موهایشان را از دست نخواهند داد. این بستگی به نوع شیمی­ درمانی و دوزی که شما دریافت می­ کنید دارد. پزشک شما به شما خواهد گفت که انتظار می­ رود موهایتان بریزد یا نه.
  • درحالی‌که بیماری احساس می­کند که موهایش در حال نازک و ضعیف شدن هستند، فرد دیگری ممکن است تمام موهایش بریزد. همچنین ابروها و مژه­ هایش. گاهی اوقات این ریزش، ناگهانی اتفاق می­افتد. گاهی هم ریزش مو به‌صورت چند هفته بعد از شروع درمان شما آغاز می ­شود.
  • بعضی از زنان با کوتاه کردن موهای خود، برای این عارضه خود را آماده می­کنند. شما همچنین می­ توانید از کلاه گیس طبیعی  استفاده کنید.
  • زمانی که رشد موهایتان دوباره آغاز می ­شود، ممکن است جنس آن‌ها کمی متفاوت باشد؛ اما اکثر زنان متوجه هیچ تغییری نمی ­شوند. خبر خوب درباره­ ی ریزش موها این است که این عارضه با اتمام درمان متوقف خواهد شد. بعد از چند ماه از پایان درمان، رشد مجدد موها شروع خواهد شد.

افزایش احتمال عفونت

شیمی­ درمانی و پرتودرمانی برای درمان سرطان پستان، ممکن است تولید گلبول­های سفید در مغز استخوان شما را کاهش دهند که این گلبول سفید وظیفه مقابله با میکروب­ها و عفونت را دارد. سعی کنید ۷ تا ۱۰ روز پس از شیمی­ درمانی، از حضور در مکان­های شلوغ، ارتباط نزدیک با افراد بیمار پرهیز کنید. در این زمان ممکن است ایمنی بدن شما تضعیف شده باشد.