حساس ضعف و خستگی و کسالت و احساس رخوت یا سنگینی از عوارض معمول شیمی درمانی میباشد . در زمان شیمی درمانی و حتی تا ماه ها بعد این احساس خستگی میتواند وجود داشته باشد.

اگر شیمی درمانی و رادیوتراپی هم زمان صورت گیرد این احساس خستگی و رخوت بیشتر و طولانی تر خواهد شد .
بهتر است با این موضوع کنار بیایید و همیشه روحیه خود را حفظ کنید و بدانید سلامتی و عمر در دست آفریدگار است حفظ روحیه در بهبود بیماری و حتی طول عمر شما بسیار بسیار موثر است بازهم تاکید میشود بسیار بسیار موثر است.
بهتر است تعداد وعده های غذایی خود را افزایش داده و حجم هر وعده را کاهش دهید. استفاده زیاد از مایعات و آب و غذاهای مانند سوپ کمک شایانی به شما می کند .
داروهای شیمی درمانی میتواند به سلولهایی ریشه مو آسیب بزند و رشد مو مختل نماید.
ریزش مو معمولاً از جلسه اول شیمی درمانی شروع می شود و در ابتدا پوست سر کمی آسیب دیده و اذیت میشود ممکن است موهای سر در ابتدا کم کم و بعد از جلسه دوم شیمی درمانی به صورت دسته دسته ریزش نماید.

توجه :

اگر خانم هستید و یا به نداشتن مو حساس و حفظ ظاهر و حفظ روحیه برایتان اهمیت زیادی دارد بهتر است از همان ابتدا فکر تهیه کلاه گیس باشد.
کلاه گیس پلیمری و پلاستکی را به هیچوجه در زمان شیمی درمانی استفاده ننمایید و از کلاه گیس طبیعی استفاده نمایید و یا قید استفاده از کلاه گیس را بزنید.
حدود ۳-۲ ماه بعد از اتمام مراحل شیمی درمانی موها شروع به رشد مجدد می کنند
موها در ماه های ابتدایی رشد نازک هستند و حتی رشدشان کند میباشد ولی به تدریج در طی شش ماه تا یکسال به رشد طبیعی و ضخامت اولیه خواهند رسید.
اگر بیمار می خواهد کلاه گیس تهیه کند بهتر است قبل از شروع ریزش مو اقدام کند و قبل از شروع ریزش با تهیه کردن کلاه گیس با موی طبیعی موهای خود را با ماشین کوتاه کند تا ریزش مو خود را اصلا” نبیند.
بعضی از داروهای شیمی درمانی به خاطر اختلال در عملکرد مغز استخوان سبب کاهش تولید گلبول سفید می شوند. گلبول سفید نقش محافظتی از عفونت در بدن دارند در نتیجه باید مراقب بیماری های غفونی باشید .
بنابراین، چون شیمی درمانی تعداد سلول های سفید خون را کاهش می دهد، بیمار باید مراقب باشد تا دچار عفونت نشود
پزشکان در طی شیمی درمانی تعداد سلول های سفید خون را چک میکنند و در صورت کاهش محسوس دارو تجویز میکند تا خطر عفونت در بدن بیمار کاهش یابد.
شستن زیاد دست ها با آب و صابون و همراه داشتن مواد ضد عفونی کننده دست ها امری مناسب است.
دوری کردن از افراد مبتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا و سرخک وآبله مرغان امری مناسب است